-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)
-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:37571 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:22

درباره قلم انحرافي و مسموم فاضل شرمغاني، در زمان امام حسن عسكري(ع) و غيبت صغري، به ويژه درباره تحريف ولايت فقيه توضيحاتي بفرماييد.

پرسش ابهام داشته و معلوم نيست كه مقصود از اديب فاضل شرمغاني كيست؟ در عصر امام حسن عسكري(ع) و غيبت صغري، اهل قلم و فاضلي وجود نداشته است كه درباره ولايت فقيه اظهار نظر كرده و به تحريف آن بپردازند، اگر هم وجود داشته، ما از او بي اطّلاع هستيم.

مضافاً بر اين كه در آن مقطع زماني ولايت فقيه به معناي رهبري و مصطلح آن مطرح نبود، تا وي به تحريف آن بپردازد.

به نظر ميرسد مقصود از شرمغاني كه پرسشگر محترم بدان اشاره نموده است، ابوجعفر، محمد بن علي شلمغاني معروف به ابن ابي الغراقر(1) باشد. اگر مقصود اين باشد، بايد گفت: وي از جمله افرادي بود كه در زمان غيبت صغري (260 - 329) ادعاي بابيت و وكالت از طرف امام زمان(ع) را نمود.(2) شلمغاني در ابتدا دانشمند و فردي صالح بود(3) و كتابهايي مانند كتاب التكليف و العصمة را تدوين كرد.(4) حسادت وي نسبت به ابوالقاسم حسين بن روح، سفير سوم حضرت حجت(ع) موجب شد كه با حسين بن روح مخالفت نمايد و مذهب حق را رها كند و خود مذهب جديدي به وجود آورد. نيز ادعاي الوهيت كند(5) و مقالات كفرآميز مبني بر غلوّ و تناسخ، تدوين نمايد و حكم به ترك عبادت و جواز نكاح با محارم كند(6) توقيعاتي مبني بر ذَمّ و لعن او از سوي امام زمان(ع) صادر شد.(7) وي نزد بني بسطام جايگاه و منزلتي ويژه داشت و به هنگام ارتدادش هرگونه كذب را به حسين بن روح استناد داده و براي بني بسطام گزارش مينمود. اين گزارش به ابن روح رسيد و بني بسطام را از پيروي او منع نمود.(8)

عقايد باطل و انحراف فكري و اختراع مذهب جديد، موجب شد كه وي از سوي حكومت راضي باللَّه (خليفه عباسي) تعقيب شده و زنداني گردد. در خانه وي پارهاي اوراق و برخي كتابها در مذهب باطل پيدا شد كه دلالت بر بطلان عقايد او داشت، ولي وي عقايد باطل خويش را انكار نمود. او و عدهاي از طرفدارانش را به حضور خليفه برده، خليفه از وي پرسيد كه چرا دعواي خدايي كردهاي؟ گفت: من ادعاي خدايي نكردهام. حرفهاي او مورد قبول واقع نشد و حكم بر آن صادر شد كه او را دار زنند و جسدش را بسوزانند.

بدين ترتيب عمر وي در سال 323 هجري پايان يافت.(9) مطالب اين شخص ربطي به ولايت فقيه ندارد.

پي نوشتها:

1. معجم الرجال، ج 17، ص 47؛ رجال نجاشي، ج 2، ص 293 - 294؛ ريحانة الادب، ج 4 - 3، ص 235.

2. ريحانة الادب، ج 4 - 3، ص 235.

3. عاشوري، جباري و حكيم، تاريخ عصر غيبت، ص 201 - 202.

4. ابوالقاسم خويي، معجم الرجال، ج 17، ص 48؛ عاشوري و جباري، پيشين، ص 201.

5. ريحانة الادب، ج 4 - 3، ص 235؛ بحارالانوار، ج 2، ص 252.

6. البداية و النهايه، ج 11 - 12، ص 203.

7. معارف و معاريف، ج 6، ص 540.

8. عاشوري و جباري، پيشين، ص 201 - 202.

9. معجم الرجال، ج 17، ص 48؛ الكامل في التاريخ، ج 8، ص 290؛ ابن جوزي، المنتظم، ج 13، ص 342.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.